Alla inlägg under augusti 2009

Av Ida - 17 augusti 2009 15:45

Ikväll blir premiärridturen efter Thyras "sjukskrivning". Tove och Sacke kommer med som sällskap, förhoppningsvis delar Sacke med sig av sin farbrorsmentalitet, hehe. Uppdaterar senare!

Av Ida - 11 augusti 2009 22:05

Hjälp vad tiden går fort! Sommaren har blåst förbi i ett naffs, med temat "pyssla om den sjuka tanten". Det har varit massor av passande, körande hit och dit, betalande av veterinärkostnader och så vidare... Får ta den korta versionen, känns som om jag har berättat samma visa hundra ggr redan. 


Efter två veckors boxvila "hemma" i nämpnäs åkte jag iväg till Hyvinge för att röntga och reda ut fången ordentligt. Jag litade inte på veterinärens ordination om hagvistelse, gräsätande och liknande.. I Hyvinge konstaterades inga större lägesförändringar av hovbenet. Thyra var symptomfri i skritt men stapplig i trav. Hon hade dessutom puls när vi kom till kliniken, men inom normalvärdesgränsen. Tror att det berodde på den långa resan. På kliniken togs även prov för insulinresistens. Vi fick åka hem för ytterligare 5 veckors strikt boxvila, sedan återbesök. Tänk vilken skillnad va? Veterinären som kom på jourtid ansåg att hon kunde börja gå ut inom en vecka.. 


Innan återbesöket fick jag svaren på blodprovet. Det visade diagnosen Equine metabolic syndrome. Hjälp alltså! EMS kan i det närmaste likans vid diabetes II för människor, förhöjda insulinhalter i blodet hela tiden. 


På återbesöket var Thyra helt symptomfri, ingen puls överhuvud taget trots många timmar i transport. Fortsättningen består nu av strikt diet, igångsättning, noggran hovvård. Thyra blev skodd av världens förmodligen underbaraste hovslagare i Hyvinge! Hatten av till Jaska!! 


Under de 5 v mellan besök 1 och 2 i Hyvinge har Thyra stått hos min kusin som också hade en häst på boxvila, de hade då sällskap av varandra. Det hela har verkligen fungerat bra trots allt! Trots att Thyra trivdes bra tillsammans med sin nya kompis Thilda tror jag nog att hon var glad över att  få komma hem:) Eros blev riktigt till sig när han såg henne komma gående när jag hade lastat ur. Han rooopade och kom springade som en liten pil, hehe:). 


Nu närmast får hon gå en vecka i hage, idag är fjärde dagen. Sedan fick jag rekommendationen en vecka skritt, sedan följande vecka skritt med korta travsnuttar rakt fram på bra underlag, sedan nästa vecka lite mera trav osv. Jag kommer att följa mönstret men med två veckor av varje steg, man kan inte vara för försiktig är min erfarenhet. Dessutom har jag lovat mig själv att alltid följa min magkänsla när det gäller Thyra, det har visat sig stämma. 


Den intressanta biten i detta blir att se hur jag skall hållas på ryggen, haha. Tänk er, min redan speciella pärla efter 7 veckor bara stående i box dygnet runt. Undrar hur mycket energi hon hunnit lagra upp *skrattar nervöst*? Nåja, t.o.m husse har kommit fram till att jag nog måste köpa dedär säkerhetsstigbyglarna jag har dregglat över ett bra tag, kan väl i det närmaste kallas livförsäkring, haha! Då blir det: Hjälm, säkerhetsväst, säkerhetsstigbyglar och halsring på Thyra så matte har något att hålla sig fast i om det skiter sig:) Be en bön alla vänner!

Ovido - Quiz & Flashcards