Alla inlägg under mars 2009

Av Ida - 23 mars 2009 14:28

Ja, det vet väl alla, att rottweilern är en famnhund? I alla fall de två som bor hemma hos oss, hehe. Vi skulle va hälsosamma och ha alla sänkläder ute på balkongen igår på dagen för att vädra ordentligt. Tyvärr så slutade det hela med att vi glömde ta in allt i tid så när vi väl skulle gå och lägga oss hade vi ett lager med is på täcken och bäddmadrasser..


Det blev alltså till att, för husse sova på soffan, och för matte sova på en madrass på golvet. Just det, att matte låg på golvet uppskattades av husets rottisar:) Hela natten har vi gosats, jag Molly och Milou. Tillsammans på en 80 cm bred madrass. Oj va skönt hundarna tyckte att det va! Båda två ha kramat och gosat och pussat.. Att få mysa med matte sådäär länge va verkligen en hit, hehe. Speciellt på morgonen, ingen av rottisarna hade bråttom att vakna, man måste ju morna sig lite först på madrassen med matte:).


När vi väl kom oss upp och alla i familjen hade ätit frukost fick husse skjutsa Molly och mig utom synhåll för huset, vi tänkte ta oss en promenad till Johanna och Akira. Problemet är bara att Elvis kommer med på promenad om han ser att jag går hemifrån, därför fick vi åka bil en bit först. Knasiga kisse...


Nu på eftermiddagen har jag och Milou hälsat på hos Heidi, Willy och Viggo. Milou tycker verkligen om andra hundar men borde utsättas för hundmöten oftare för att kunna bete sig lite mer likgiltigt. Han blir ofta så glad, uppspelt, överentuseastisk att han ylar rakt ut och drar och har sig innan han kan börja behärska sig. Därför hälsade vi på och tränade lite hundmöten. Jag vill att han ska kunna träffa mer främmande hundar än hittills och inte behöva bli så uppspelt och förvänta sig att man ska få hälsa. Hur som helst gick det jättebra. Jag är verkligen förvånad om jag ska va ärlig.. Han ylade inte, drog inte, ingenting! Han jobbade på med bra fokus på matte när vi tränade fastä n hundarna gjorde övningar någon dm ifrån varandra. Heidis grannar har dessutom ett gäng stövare i bur som  vi passade på att gå förbi, hehe:)


Jag får väl nog bara skärpa mig och ta med Milou oftare på träning. Det vill ju inte bli så.. Molly kommer med mig och husse har Milou med i jobbet eftersom det från början varit min hund och hans hund. Milou är väldigt skärpt och lättlärd så jag hoppas han skall fatta galoppen snart. Nästa söndag får han komma med och träna:)


Vi har dessutom uppdaterat med kurser och träningstillfällen på hemsidan, ta en titt och kom med på träning! www.aktivhundsport.com

Av Ida - 19 mars 2009 16:32

Hjälp vilken dag.. Jag är helt slut!


När vi kom fram till veterinären hade de haft så fullspäckat program att vi fick vänta nästan en halv timme. Det är väl ok, det finns ju faktiskt saker som är viktigare än ett återbesök för öroninflammation.


När det blev vår tur fick Milou gå in först. Vi hade väntat på parkeringen, väntrummet är ju så litet att det i princip blir fullt när hela min familj är på plats:) Molly och jag väntade utomhus en stund till innan husse kom och vinkade i dörren. Allt hade gått bra med Milou men han ville inte riktigt visa upp öronen utan att morra, var nog rädd för att det fortfarande skulle göra ont. När husse höll i honom hade han i alla fall gått med på det hela.


När jag kom in med Molly satte vi oss först i väntrummet coh väntade lite till, hehe börjar ni förstå temat? Milou hade blivit sövd och skulle få öronen spolade, han hade klegg i båda öronen ännu trots alla mediciner. Sen blev det vår tur. Molly var som vanligt ganska rädd, men inte onåbar. Jag tror inte hon blir bättre än såhär. Hon har en skygg och vaksam hållning inne hos veterinären och låter sig inte klappas av utomstående men hon går med på alla undersökningar så länge matte håller i huvudet. Lilla tanten skötte sig jättebra när Kirsi tittade i öronen och petade in sin metallgrunkemojs med lampa i örat (korrekt terminologi väl?). Jag behöver inte längre oroa mig for att Molly ska försöka slita sig från mig eller naffsa den som hanterar henne, hon går "lugnt" med på allt som jag bestämmer att vi skall göra. Min fina lilla rottis:):) Det räcker för mig, hon behöver inte gå till vet. med svansen högt viftande så länge som det inte behövs lugnande och munkorg och gud vet vad. All hantering skall gå bra om jag är med.


Molly hade ett fint öra och ett som var lite geggigt. Det blev därför spruta och ivägbärning bakom kulisserna för att spola örat.


Haha, ni skulle ha sett de övriga i väntrummets miner när våra hundar var klara. Först kommer husse och jag bärandes med en jättestor sovande rottweiler med hela tungan hängandes utanför munnen. Alla lät såhär "ooo, vilken stor hund, se på den!" Sen efter en liten stund kommer vi tillbaka och bär ut en till likadan! Haha, då lät det "OOO, se på den, en till!" =)=)=)


Nu är förhoppningsvis våra rottisar av med det som har legat och grott i öronen. Mera medicin fick vi, nu även mot eventuell svampinfektion. Skönt i alla fall att de tar saker och ting på allvar på Västkustens och inte bara skickar en fram och tillbaka med några örondroppar!


Hundarna for sen iväg hem med husse och jag fick skynda iväg på graduseminarium till skolan. Nu när jag kom hem efter 17 var båda rottisarna fortfarande trötta och lite vingliga, sötisarna:)

Av Ida - 19 mars 2009 09:25

Jahapp, då har dagen kommit, dagen för återbesöket hos veterinären:) Jag ska så småningom börja åka iväg med rottisarna och hoppas att de uppför sig som små tindrande ljus, hehe.


Molly kommer att få gå in ensam först. Hon tycker att det är lite obehagligt hos tant doktorn och jag vill verkligen inte att Milou skall lära sig sådana onödiga saker av Molly.


Annars är jag mitt uppe i en ständigt pågående mail och telefonjakt på respondenter till gradun:)


Listan som jag skrev hos Heidi har funkat bra, för varje dag får jag stryka över fler och fler punkter, men.. Fortfarande massor kvar.. :(


Uppdaterar senare när mina små hårbollar är hemma igen!

Av Ida - 17 mars 2009 13:22

Idag började jag med att skicka hundarna i jobbet med husse. Sen for jag själv iväg till stallet och fixade allting där för att sedan åka iväg till Heidi. Vi hade nämligen bestämt att vi skulle försöka få ordning på våra skoluppgifter över en kopp kaffe. Väldigt bra idé!!


Först tog jag med mig Viggo ut en vända och kollade in betet och stallet. Stallet är verkligen jättefint och betet är större än vad jag mindes. Förhoppningsvis skall det kunna räcka över sommaren åt tanten och lilla farbror'n:) För övrigt kommer Thyra och Ramse att flytta till Nämpnäs redan i mitte av maj, så lite tidigare än planerat alltså. Hjälp, tiden flyger verkligen iväg, det är bara två månader till mitten av maj!!


Nåja, när jag och Viggo hade granskat klart gick vi in till Heidi å lilla Willy trollungen:) Sötnosen själv, hehe! Vi satte oss helt enkelt och skrev varsin lista över exakt vad det är som vi måste fixa. Nu känns det mycket bättre. Det känns nästan som om halva (kanske inte riktigt, men nära) jobbet skulle vara gjort bara för att man har vågat ta tag i det. Jag har nu en låång lista över saker som jag måste fixa idag och saker som skall ske under våren, alla punkter har dessutom fått en given tidsram. Nu är det bara att följa listan och jobba hårt, jag SKA bli klar med Gradun till inkommande jul, ja!

Jag får uppdatera här och berätta hur det går med listan...


För övrigt ska rottisarna på koll till veterinären på torsdag. Då får vi se om öronen är på bättringsvägen eller om det blir mera meducin. Vi skulle förbereda oss på att hundarna kanske sövs och får öronen spolade.


Annars så har jag några bilder på Thyra som jag inte fått in i datorn ännu och några på hundarna som också vill in i datorn. Förhoppningsvis hittar jag kabeln som hör till kameran så att ni får se bilderna. 

Av Ida - 14 mars 2009 13:36

Jepp, i sommar ska tant Thyra bo i Nämpnäs och sköta om Heidis betesmark:) Jag har funderat på var jag skall få tag i en lämplig sällskapshäst under sommaren men det löste sig så bra att Thyras bästis, shettisen Ramse, kan följa med som kompis. Helan och halvan skall alltså styra i Nämpnäs i sommar, hehe.


Stön, nu håller jag som bäst på och filar på intervjufrågorna till gardun, därför hamnade jag här i bloggen. Jag saknar verkligen all tillstymmelse till självdiciplin idag... Rottisarna är med husse i jobbet och jag skriver ju (!) på gradun, ehrmm, vi säger så...:)


Nepps, nu måste jag skärpa mig! De som eventuellt läser detta och har några kloka ord att dela med sig av som skulle få fart på mitt skrivande ombeds genast kommentera inlägget! :)


Jag får ställa upp ett mål med en belöning, precis som klickerträning. Korta realistiska sekvenser med bra kritierier och sen får jag belöna mig själv och rottisarna med en skogspromenad, jepp.

Av Ida - 12 mars 2009 21:56

Jahapp, idag har Thyra myran blivit skodd och matte är så nöjd!:) Hon har blivit trevligare att sko för varje gång. Visst står hon ännu och väger lite fram och tillbaka ibland vilket inte är så kul för hovslagaren men hon är helt klar lugnare! Mattes "lilla" gryn..


Rottisarna är lika fina som vanligt, speciellt när dom just druckit vattenn och vill komma och pussas, hrmm. På medicinfronten går det prima. Jag börjar faktiskt tro att lilla Milou är lite k*rkad :O Han äter alla tabletter som om de var lördagsgodis, inte ens Molly -> matvraket, gör ju det! Mollys tabletter skall finfördelas och sedan antingen placeras långt bak i munnen eller gömmas i något gott. Med örondropparna är det tvärt om, Molly är en klippa och Milou skall mutas med godis.


Från det ena till det andra, jag längtar till våren!! Jag vill gå på långa picknick-promenader med rottisarna, känna doften av jord och gräs och frisk vårig luft, galoppera på GRUSvägar, stööön... Jag tror inte jag har längtat såhär mycket nåt år tidigare. Nåja, hovslagaren sa idag att han hade pratat med nån som påstod att det skall va vinterväder med yla och snö i två veckor ännu och sedan blir det vårigt. Hoppas han har rätt, eller att det går ännu fortare:)


Tack och god natt!

Av Ida - 9 mars 2009 16:30

Jaha, nuu var det inte igår jag skrev någonting här, hehe!


Får väl börja med att förklara rubriken. Milou vaknade inatt och skakade, kliade, skakade och kliade i öronen. Till sist blev han helt slut och anfådd lilla grisen:( Jag steg upp och matade i honom ketorin så han skulle kunna somna om.


Vid halv nio-tiden ringde husse till Västkustens Djurklinink och fick en tid idag kl. 15, tur att det fanns en tid idag!


Nu är "lilla" rottisen hemma igen med diagnosen Otitis Externa, inflammation i yttre hörselgången. Båda hundarna, Molly också för säkerhets skull, ska nu äta medicin. Jag vet inte varför Molly ska äta, kanske inflammationen är bakteriell? Nåja, knapra piller ska de iaf, två olika sorter plus örondroppar. Återbesök om tio dagar med båda hundarna.


För övrigt knallar det på med allt möjligt. Kalas och begravningar och det ena med det femtonde, suck.


Jo, tant Ture och jag var ute på en 1,5 h skrittur med Johanna R och Gina idag. Det har ju inte blivit så mycket skogsridning för lilla stressbullen ännu. Vi (läs jag) är inte redo att rida ut helt ensamma ännu p.g.a alla gröna hästätande monster som anfaller i grupp på skogsvägar, hehe. Allt gick i alla fall helt bra idag. Jag fick sitta på min fina 1,70 cm höga kruttunna och bara tänka glada tankar, då är hon behärskad. Skulle jag nån gång börja spänna mig, bli nervös, förbereda mig för ett bocksprång eller liknande, DÅ kan jag vara säker på att jag ligger på backen. Oj, oj, min lilla tant testar mattes förmåga:) Jag börjar kanske lite mer kunna säga att jag känner min komplexa häst nu, nåja det är ju ett sto.. (förklarar allt!). Det är i alla fall skönt att det går mot ljusare tider, är så trött på att rida i mörker hela tiden..


Tänk vad tiden går fort! Molly fyller snart 4 och Milou 2 i augusti. Dessutom har jag redan haft Thyra i 5 månader! Hjälp.. :)

Ovido - Quiz & Flashcards