Alla inlägg under september 2008

Av Ida - 29 september 2008 21:00

Sitter som bäst framför datorn och försöker få min tröga hjärna att i ren desperation producera text till min uppsats i Motivation och lärande -> Kursen från hell... Vi har världens skummaste föreläsare, en professor från Luleå. Han kändes som en väldigt osannolik typ redan från första lektionen men jag föröskte försvara honom med uttalandet att han säkert var en sån där översmart människa med svårigheter på det sociala planet, fel! Nu tar jag helt ogenerat tillbaka mitt uttalande och ändrar det till att han bara är korkad:)


Så, tar nu paus i skrivandet med att uppdatera min blogg i stället. Det ha nog hänt en hel del på sistone men jag får väl skylla på att jag ännu inte är van med att ha en blogg att sköta, hehe.


Spåträningen ha gått trögt, rottisarna har fått varsitt spår sen senast, utan spårapporter. Själva spårandet gick lugnare och mer metodiskt för båda vilket ger en nöjd matte. Markeringsträningen har jag inte börjat med ännu men jag har smurfat runt lite och känner nu att jag börjar ha en ganska klar bild av hur jag skall försöka bygga upp det hela. Bara att sätta i gång alltså.


När det gäller lydnaden har jag tagit mig i kargen med klossträningen och ser verkligen en skillnad. En kväll blev jag så till mig över resultatet att jag  riggade upp web kameran så Johanna skulle kunna titta i vasa, hehe, teknikens under:) Jag har börjat minska höjden på klossen med Molly nu, använder en bok som är ca 2 cm hög.


Ikväll var näst sista gången på klickerkursen. Vi jobbade vidare med target och började sedan med frivilliga lägganden. Sist av allt introducerade jag omvänt lockande som vi skall fortsätta med nästa gång. Det är verkligen jätteroligt! Jag är absolut hundra procent säker på att den som lär sig mest på den här kursen är jag:) Man blir tvungen att verkligen se på, och analysera, hundträningen när man ställs inför allas frågor och funderingar.


Imorgon är det dags för en trip till Vasa igen. Funderade på om jag skulle ta med Milou. Det skulle verkligen sitta bra med en promenad i riktig stadsmiljö för lilla gris.


Nu skall jag koka kaffe för att orka med en natt av uppsatsskrivande, stön! (men gott med kaffe, hihi).

Av Ida - 21 september 2008 22:19

Nåja, nu kommer jag här till slut, krypande till korset efter en lång och motsträvig process. Jag har länge kämpat emot men nu får jag väl finna mig i att även jag, har en egen blogg. Hemska tanke, borde man kika närmare på sidan om avregistrering? *funderar*


I mitt för tillfället förkylda tillstånd hände alltså detta, bloggen är skapad.


Vad har hänt idag nu då? Dagens stordåd får väl kanske vara spårträningen. Jag,snorig matte, kämpade mig ut i skogen med två väldigt pigga rottisar.


Milou fick ett spår på ca 80 meter med två enkla vinklar. Det känns som eveigheter sen han fick spåra sist men det hela gick överlag bra torts att både hundarna och jag är blåbär i spårskogen:). Jag har hur som helst konstaterat att mat i spåret inte är så lyckat med denna herreman.


Mollys spår var ca 130-150 m med fyra vinklar, inga räta vinklar. Matte klär på spårselen, knäpper fast linan, tar på sig vantarna och ser ner på en minst sagt taggad hund! Vilken otrolig energi som förstås kom till uttryck som hysterisk hastighet i spårandet, suck... Efter de första 20 metrarna lugnade Molly sig något men inte tillräckligt. Jag skulle beskriva det hela som 50 % koncentration i spåret och 50 % stress. De stunder då spårandet fungerade kändes det dock väldigt fint med stor självsäkerhet så det är nog mera träning som gäller. Tyvärr har inte Molly heller fått vara överdrivet mycket i spårskogen i sommar.


Nu måste jag ta tag i markeringen av spårpinnarna. Min vision är att låta Molly liggmarkera. Jag vill ta fokus från belöning i spåret och i stället låta belöningen komma från mig vid varje pinne. Förmodligen kommer detta att bidra till ökad noggrannhet och lugnare tempo. Vägen fram till en pinne är ett spår, vägen till nästa pinne är spår nummer två o.s.v Canis hade en intressant artikel om liggmarkering, tror att jag skall prova den principen.


Hur jag skall göra med Milou är ännu oklart. Kanske han får apportera? I så fall får ju jag maximal träning om jag skall lära in två olika sätt att markera:) 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards