Alla inlägg under oktober 2008

Av Ida - 26 oktober 2008 12:38

Oj vad det är skönt att ha en ledig helg så man hinner ägna sig helhjärtat åt alla små och stora hårbollar:)


Igår red jag äntligen Thyra för första gången sen hon kommit hem. Det var verkligen spännande! Lilla myran kändes som en förstaklassens fiolsträng i början... När hon sen väl började jobba lite och slappnade av var det verkligen jättekul. Hon har ett väldigt fint steg med starkt påskjut från bakdelen. När man lyckas rida henne på rätt sätt får man bara sitta med ett jämnt stöd på tygeln och med små små hjäper flyta omkring, hehe. Den lilla damen har för övrigt en väldigt stark personlighet och jag tror nog att det kommer att ta sin lilla tid innan man lär känna henne och hur hon skall ridas. Hon är väldigt känslig och blir stressad av en stum och hård hand.


Rottisarna är lika söta och smutsiga som vanligt, suck. Vi; jag husse och rottisarna, var på en morgonpromenad idag i stormvädret. Hjäp alltså, tur att man hade ätit frukost, annars hade man nog blåst bort! Nåja, hundarna tyckte förståss att det var skitskoj att springa av sig och vad gör man då som rottweiler när man ha för mycket energi? Jo, man tar en ordentlig brottningsmatch på en plogad åker. Obs, det är väldigt viktigt att rulla runt ordentligt!


Som tur är börjar jag bli van. En smutsig rottweiler är en lycklig rottweiler:) Milou avslutade dessutom med att trilla i ån och blanda all lera med lite vatten, knasbollen.


Idag blir det definitivt inomhusträning som gäller. Ska väl ta mig ut på nån runda senare med hundarna men för tillfället känns det som om sofan skulle ha ganska hög prioritet:)


Katterna Elvis och Ellen håller med om att soffor är väldigt uppskattade i sånt här skitväder.

Av Ida - 22 oktober 2008 15:23

Måste uppdatera lite:)


Thyra har anlänt! Hon är världens finaste, envisaste coh största häst, hehe. Jag ska berätta mera sen och fixa lite bilder men just nu hinner jag inte.


Konstigt att allt måste klumpa ihop sig på en gång. Massor av jobb i skolan, massor av jobb på jobbet och massor av husdjur! Nåja, självgjorda plågor:) De här närmaste två tre veckorna kommer att vara fullpackade men sen blir det lugnare. Ja har jobbat hela dagen och slutade vid två halv tre tiden. Hämtade Molly från husse och åkte iväg till stallet för att pyssla om Thyra. Sen full fart hemåt för att åka ut och cykla med förken rottis. Nu kanske hon kan ligga och lata sig en stund här hemma medan matte åker tillbaks till jobbet.


Senare ikväll blir det nog bara lite pysslande med någon onödig färdighet för mig och Molly. Hon ha just slutat löpa och är alltid lite off då ett par veckor. Med andra ord inget läge för superseriös tävlingsträning.


Nepp, nu tillbaka till näringen!

Av Ida - 11 oktober 2008 20:05

Jahapp, nu är det äntligen klart, 10 kubikmeter ved är inburen i uthuset. Vi började redan igår och fick väl ungefär hälften klart och då bestämde vi oss för att bära in resten idag.


Eftersom Molly löper och lille herr rottweiler inte är kastrerad ännu måste de hållas ifrån varandra, inga minirottisar! Moll boll, jag, Johanna och Akira åkte därför ut på promenad på eftermiddagen så hundarna fick busa av sej ordentligt. Molly och Akira är verkligen jättebra kompisar, små svarta och vita troll:) Vi gick en helt passlig promenad och jag va jättetrött i början. Hade helst velat ta en tupplur på första bästa stubbåker *snark*. Nåja. jag piggnade till så småningom iaf. Jag tränade massor med inkallningar och Molly kändes väldigt lyhörd. Nån gång hade hon nosen nertryckt så lågnt i ett sorkhål så hon dröjde lite men men. På hemväg passade vi också på att ta en platsliggning med båda hundarna på vägen. Det gick jättebra! Jag har på något sätt tyckt att Mollys platsliggningar känts ofokuserade på sistone men inte idag. Stabil och avslappnad. Molly fick ligga ca 4-5 min med bra fokus. Jag vill ha just det, en aktiv men stabil platsliggning.


Nu på kvällen då när stora vedbärandet närmade sig fick Molly lägga sig i bilen med ett stort djupfryst älgben, med anra ord en mycket nöjd rottis. Milou strosade runt på gården och tyckte det var eländes elände att Molly inte kom ut. Så småningom gav jag honom också ett älgben. Han blev jättenöjd och sprang omkring och visade upp benet åt alla intresserade och icke intresserade människor innan han lade sig på gräsmattan. Ca 10 minuter senare hade han försvunnit den lilla skurken. Han är i det skedet nu att man måste hålla lite koll och upprepa var tomtgränserna riktigt går. Jag gick runt och ropade ett par gånger och så kommer han lyckligt skuttande från grannarnas tomt. Jag vet inte om han varit ända dit eller bara på åkern men i alla fall utanför tillåten mark. Det bästa av allt är att benet var försvunnet. Suck, det ligger säkert nergrävt i någont ovärderlig blomrabatt hos grannen, lilla busunge!:)


Jag fick helt enkelt skärpa mej och hålla ännu bättre koll och han hölls hela tiden nära. Om det var positiv eller negativt är hur som helst svårt att säga. Vi bar nämligen in ved medan Milou, vår lilla hjälpreda, bar ut. Med jämna mellanrum hittade man honom utanför dörren till uthuset knagandes på ett vedträ. Jag förstår inte hur det gick till! Hur kan en 50 kg rottweiler smyga sej in och sno ved mitt framför näsan på mej gång på gång?! Jag tror att det var hans hämnd för att han inte fick gå över till grannen och hämta sitt älgben.. :)

Av Ida - 9 oktober 2008 14:58

Jag gillar verkligen hösten! Fastän det regnar och är allmänt skitväder idag känns hösten på nåt sätt så varm och ombonad. Molly och jag har just kommit in från en vååååt promenad längs med ån. Tycker egentligen inte att regnet gör någonting så länge man är prdentligt klädd men det skönaste är hur som helst att lägga ssej på soffan efteråt:) Tur att Molly tycker samma sak, hon ligger och smutsar ner mattan i vardagsrummet som bäst, fina lilla smutsiga rottweiler:)


I kväll har jag bestämt att Milou ska få jobba med apportbocken. Det kommer att bli intressant. Kanske jag lär honom att lägga tennisbollen i en skål också om det går bra. Jag måste verkligen ta mej i kragen och börja träna mer shejping med Milou.


Molly ska också få lära sej ett trick i kväll. Det blir targetöverföring, tända och släcka lampan blir det:)


För övrigt kommer en "liten" fläckig Thyra snart att flytta in i min familj:D:D

Av Ida - 4 oktober 2008 10:07

Igår sent på kvällen drabbades jag av nån form av omotiverad arbetsiver:) Jag storstädade i köket, tvättade kläder, pysslade om mina blommor, bytte sängkläder, klippte klorna på rottisarna och organiserade mina skolpapper. Observera att allt detta inleddes efter kl 22.30, hehe.


Gissa om det var skönt att vakna idag? Solen skiner, jättevacker höstdag och jag kan spegla mej sjäv i diskbänken:)


Tant Molly och jag har varit ut på en liten förmiddagspromenad och passade samtidigt på att svänga in till mamma å dricka lite kaffe. Nu ligger Molly i vardagsrummet och tar sej en förmiddagslur medan jag ska börja jobba på gradun. Känns faktiskt inte så tokigt. Jag har dessutom bestämt att jag ska belöna mej själv med att baka vaniljbullar om jag är duktig. Läste på vasabladet att det är kanelbullens dag idag, men jag tycker bättre om vaniljbullar, jepp:)

Av Ida - 1 oktober 2008 17:53

Av Ida - 1 oktober 2008 17:34

Sitter som bäst i soffan och ser på ett gammalt avsnitt av That 70s show. Jag gillar verkligen den serien! Undrar om det på riktigt finns människor som lever som i de i programmet? Jag menar, tänk att ha en källare där alla vänner samlas, helt spontant. Mitt hus e ditt hus. Så skulle det aldrig va idag, man måste ju ringa först, viktigt viktigt! Nåja, flummeliflum...


Jag känner att jag är inne i nån sorts personlighetssvacka. Eller, svacka är inte rätt ord, mer nån form av filosofisk period.. Jag känner mej uttråkad på nåt sätt, vill göra nåt nytt men kan inte komma på vad det är. Väldigt irriterande! Hästsuget ökar. Sådana här tankar kan bara bearbetas från hästryggen under en låång, ensam tur i skogen. Bara mina djur och jag:)


Ahh, nu kommer ett till avsnitt av 70s show!!:)



Ovido - Quiz & Flashcards