Alla inlägg under juli 2009

Av Ida - 2 juli 2009 20:57

Det är ett tag sen jag uppdaterade bloggen sist. Här har det hänt massor! Speciellt på hästfronten.. Har tänkt på min blogg nu och då men inte kommit mig för att skriva just för att det blir så långt. Men men, det blir väl kanske inte direkt kortare inlägg om jag väntar med att skriva:) Alltså, varnar för långt inlägg!


Sist jag skrev berättade jag om mitt projekt med den trafiksäkra lilla myran. Det hela har framskridit bra, vi har varit ut i skogen ensamma och lyckats klara av vändningsförsök utan panik. Saker och ting började alltså arta sig riktigt bra.


Då, söndagen efter midsommar, alltså snart tv veckor sedan vände Thyras och mitt flyt. Tyckte att Thyra verkade konstig på midsommardagen, inget som jag kunde sätta fingret på och inget som någon annan såg. Helt enkelt en olustig gnagande känsla. Funderade på att ta in hästarna över natten men det var ju så fint väder så Heidi och jag bestämde oss för att låta bli. Tittade till hästarna på kvällen, allt ok. Har nu bestämt mig för att alltid gå på magkänslan då det gäller Thyra, stämmer tydligen väldigt bra.


Nästa förmiddag, alltså på söndag, kom jag till stallet och började knalla upp till betet. Thyra kom gåendes mot mig som vanligt och då såg jag att något var fel. Hon var inte halt, rörde sig självmant och följde ig när jag ledde men hon hade kortare stummare steg än vanligt. Gick med henne och provade svänga snävt åt båda hållen, markerade tydligt och stapplade. Insåg då --> fång! Sa åt Heidi att hästarna måste in genast.


Inne i stallet kärrade vi in massvis med spån, säkert 6-7 kärror utöver det som annars fanns i boxen. När hästen har fått fång är det viktigt att den står stilla på mjuuukt underlag. Ringde sedan åt jourhavande veterinär, vilket inte är det lättaste. En vet från ett annat distrikt kom ut men först kl 18 på kvällen, suck! Konstaterade precis som jag att Thyra hade fått fång, (puls kändes tydligt vid båda framkototrna) gav smärtstillande direkt i blodet samt fem dagars kur med Finadyne (smärtstillande o antiinflamatoriskt). Strikt boxvila till dess att hon blev symptomfri.


Fång är en helvetes sjukdom helt enkelt! Fy f*n... I Thyras fall trodde vet att anfallet kommit av hastigt temperaturfall under natten. När solen skiner på dagen och växtligheten jobbar på som bara den och temperaturn sedan hastigt faller leder det till att en sockerart, fruktan, lagras i gräset. Fruktan är en typ av socker som hästar inte kan bryta ner. Det hela leder till att det i grovtarmen bilda, i sitt försök att göra sig av med det oönskade fruktanet, mjölksyra som i sin tur gör att pH i tarmen sjunker. För lågt pH gör att grovtarmen släpper ut toxiner i kroppen som i sin tur går ner i hovarna och skapar en akut inflammation i hästens hovar. Jämför med att själv ha en blånagel, ett obehagligt tryck och tydligt puls känns då i fingret.


Det farliga med denna sjukdom är om det blir stora lägesförändringar innuti hoven, hovbenet kan rotera nedåt och sjunka, t.o.m gå genom sulan!


Fick rådet av vet att kyla ben och hovar, gärna hela natten. Sagt och gjort. Fick tag i ca 50 l krossad is och sov i stallet första natten tillsammans med Molly, min lilla klippa:) Bytte bandage med ispåsar ca varannan timme natten igenom. På morgonen var benen mycket bättre och jag kände ingen puls, BRA tecken!


Hjälp, det var tusen tankar som snurrade i huvudet.. Tusen saker att fixa och tusen frågor utan svar. Thyra fick självklart inte äta varken gräs eller kraftfoder så det blev till att börja ringa och jaga hö. Husse och Tove åkte på kvällen iväg med lastbilen för att hämta hö från en gubbe i Teuva som jag snokade reda på:)


Det har alltså gått framåt. Jag är i stallet minst tre ggr per dag, oftast fyra. Försöker hålla Thyra så mycket sällsakp som möjligt samtidigt som det finns massor av andra saker som behöver fixas. Tur att jag har ett självständigt jobb! Lilla tant har nu stått inne i sin box i tolv dagar. Imorgon bär det av till hästsjukhuset i Hyvinge för att röntga hovarna. röntgen är nödvändigt för att kunna svara på om hovbenet har sjunkit/roterat. På plats finns en specialhovslagare som skall göra så gott han kan för att rätta till ev problem.


Så, jag får försöka uppdatera imorgon efter klinikbesöket. Till dess alla, håll tummarna för min finaste lilla Thyra!

Ovido - Quiz & Flashcards